Friday, July 30, 2010

Sejarah 80 Tahun PMRAM : Revolusi Menempuh Tamadun (last vol)


................

2000 : Sambutan ulang-tahun ke-70 tahun PMRAM

Pelancaran PMC (PMRAM Multimedia Center)

2003 : Mengadakan Ijtima'Tergempar bagi penggubalan undang-undang tubuh yang baru.

2004 : Mengadakan PROFIT (PMRAM International Knowledge Festival In Egypt) yang meblibatkan penyertaan mahasiswa Negara Asia dan Afrika.

2005 : 2-11 Mei menyertai Pameran Kebudayaan Universiti Ain Sham bersempena 24th People's Day Festival Egypt 2005. Mendapat tempat yang pertama.

14 September - mengadakan FKAMC 05 (Festival Konvokesyen dan Anugerah Mahasiswa Cemerlang) dan konsert bersama kumpulan nasyid Hijjaz.

Mengadakan demontrasi di hadapan asrama BKAN Selangor dan menyerahkan memorandum kepada pegawai Selangor ketika itu bagi membela anak-anak Selangor dan BKASM yang dizalimi. Kira-kira 2000 mahasiswa yang berkumpul berdemo dalam membela anak-anak Selangor.

2006 : 31 Mac - pelancaran Tabung Dana Syaqah PMRAM di asrama BKAN Terengganu.

5 April - mengemukakan draf cadangan peningkatan penguasaan bahasa arab dan kebajikan mahasiswa Al-Azhar Malaysia di Mesir kepada KBMK ketika melakukan kunjung hormat.

22-27 Ogos - mengadakan sambutan 50 tahun HEWI PMRAM (IKHLAS 06). Turut serta mahasiswi dari Ireland dan Jepun.

17 - 19 September - mengadakan PROFIT yang bertemakan "Memacu Perekonomian Islam" .

2007 : Mengadakan PERMIT (Persidangan Mahasiswa Islam Timur Tengah) bersama wakil mahasiswa Syria, Jordan dan Yaman.

Atas reolusi di dalam PERMIT, wujudnya Mini Pavilion dalam mendepani isu semasa di Palestin dan PROSMA bagi membantu mencari dana ke Palestin.

PROSMA berjaya mengumpulkan lebih LE 30 ribu untuk disalurkan kepada Palestin.

PMHK diadakan bersama-sama dengan konsert daripada kumpulan nasyid In-Team.

2008 : PMRAM menganjurkan Dialog Perdana di dataran setelah 4 tahun tidak dapat menggunakan dataran Hayyu Asyir.

Julai - PMRAM menghantar 16 mahasiswa bagi Lawatan rehlah ke Turki yang pertama kali diadakan dengan kerjasama dengan Markaz Nil.

Ogos : Mengadakan EGP (Ekspo Gempak PMRAM) sempena PMHK (Perayaan Menyambut Hari Kemerdekaan) kali ke-51 selama 3 hari. Merupakan karnival Jom! Heboh versi Islam.

PROSMA berjaya mengumpul lebih LE 100 ribu untuk disalurkan kepada Palestin.

2009 : Nama PMRAM sekali lagi disebut dalam Perhimpunan Agung UMNO, diminta persetujuan untuk diharamkan. Sehari selepas Muktamar Sanawi PMRAM.

Mengadakan Majlis Pembacaan Kutub Sittah dengan kitab yang pertama Sahih Bukhari bersama masyaikh dan ulama selama 4 hari. Mendapat sabotaj daripada pihak JPMK dengan membatalkan tempahan dewan yang telah dilakukan dengan menghantar surat fitnah beralasankan PMRAM merupakan salah satu parti pembangkang kerajaan. Beberapa pimpinan PMRAM dan YDP BKAN turun berjumpa pengarah JPMK dalam mendapatkan penjelasan. PMRAM Menuntut 3 tuntutan iaitu JPMK membersihkan nama PMRAM di Al-Azhar, memohon maaf secara terbuka dan turun berdialog bersama ahli PMRAM. Namun sehingga kini masih belum tertunai.

Program Kutub Sittah tetap diteruskan oleh PMRAM atas sokongan ahli walaupuan disabotaj dan terpaksa bertukar tempat. Program di jalankan di Rumah BKAN Johor di Rabáh selama 3 hari dan 1 hari di Nadi Riadhi. Di majlis penutup Program Kutub Sittah, Syeikh Ali Jumaat, Mufti Mesir merasmikan penutup. Kedatangan Syeikh Ali Jumaat merupakan hadiah hasil kesabaran dan kesungguhan dalam menempuh halangan yang menimpa.

DESAK diwujudkan oleh ahli PMRAM dalam memastikan isu Kutub Sittah dan 3 tuntutan yang dibuat dilaksanakan oleh pihak JPMK. DESAK menggantung kain rentang dalam mendapatkan tanda tangan mahasiswa/wi dalam isu ini.

Kain rentang tersebut dicuri oleh wakil JPMK. Wakil PMRAM, wakil JPMK dan ahli dibawa ke balai polis dalam mempertahankan hak. Kain rentang diserahkan kembali kepada pihak PMRAM dan ahli. Wakil JPMK diberikan amaran.

ISMA cuba membuat kacau dengan salah guna dataran Hayyu Asyir apabila tidak mengikut prosedur yang diperuntukkan. PMRAM berjaya mendapatkan hak penggunaan dataran Hayyu Asyir.

Projek Koridor PMRAM dilancarkan dengan konsep untung rugi bersama, dilakukan bersama-sama BKAN dan DPM dalam konteks menjaga kebajikan BKAN dan DPM bersama hasil keuntungann yang diperolehi.

Unit Kemanusiaan diwujudkan dalam mendepani isu umat Islam yang global.

PMRAM melancarkan borang aduan hak mahasiswa dalam membela nasib dan hak mahasiswa yang tertindas.

PMRAM mengadakan pilihan raya bagi memilih Badan Pengurus PMRAM setelah 20 tahun pilihan raya tidak diadakan.


2010 : anda sebagai penyokong dan pendokong PMRAM yang menciptakan sejarah ini. PMRAM hak milik ahli bersama..................

No comments:

Post a Comment



Related Posts with Thumbnails