Friday, June 18, 2010

Mahasiswa Islam Mesti Peka Isu Semasa, Kuasai Maqasid Syariah




Semalam ketika membaca salah satu surat khabar Malaysia, terasa agak kagum dengan perwatakan dan sikap yang ditunjukkan oleh 4 mahasiswa UKM yang dikenakan tindakan oleh pihak universiti atas tatatertib AUKU. Atas keberanian dan keyakinan mereka dengan status mahasiswa mereka, mereka berani bangkit membawa isu ini bersama-sama ke mahkamah bagi menyatakan ketidak setujuan mereka ke atas tindakan tatatertib yang dikenakan kepada mereka, bahkan membawa agar AUKU dibincangkan kerana sudah tidak relevan.

4 mahasiswa Islam tersebut - syabas diucapkan..

Saya kira, patutlah sebelum ini ramai yang mengkritik mahasiswa Islam di Mesir kerana tidak sama dengan mahasiswa Islam di Malaysia dari pelbagai sudut. Mungkin saya agak setuju berdasarkan situasai sekarang.

Sebelum ini saya sudah membicarakan panjang lebar berkenaan mahasiswa Islam, namun tidak pasti apakah hasilnya kelak. Nantikan selepas exam ini. Tunggu dan lihat bagaimana reaksi mahasiswa Islam selepas ini, adakah masih tidur dan selesa dengan keadaan mereka sekarang...

Sering berbincang dengan saudara Presiden, Shahrizan Hazime berkenaan mahasiswa Islam di Mesir dan maslahat. Pelik, di Mesir ilmu terlalu luas diperbincangkan namun peratusan yang dipraktikkan hanya beberapa peratus sahaja. Lebih-lebih lagi, mahasiswa Islam kini sudah meninggalkan ilmu senjata asas semasa seperti yang saya telah katakan sebelum ini antaranya fiqhul khamsah, maqasid syariah, siayasah politik dan sebagainya. Bahkan ilmu-ilmu ini sudah kurang mahasiswa Islam berbincang mengenainya. Sedangkan ilmu senjata asas semasa inilah yang sangat diperlukan apabila pulang berhadapan dengan situasi di Malaysia sekarang.

Ya, situasi di Mesir sangat selesa.. kita tidak berhadapan dengan gejala sosial yang terlalu teruk, tiada non-muslim dan tiada golongan selain golongan mahasiswa bahkan peratusan besar di sini adalah mengaji agama berbeza dengan di Malaysia. Kita di sini masih lagi 'berbalah' isu yang sudah selesai dan furu' seperti isu wahabi, isu thiqah yang diukur berdasarkan ke atas pemakaian, isu sah atau tidak solat apabila ada darah nyamuk dan sebagainya.

Saya tanya berapa ramai yang berbincang mengenai isu keterbukaan Islam kepada non-muslim di dalam sebaran dakwah, bagaimana islamisasi ke atas sektor-sektor yang besar di Malaysia, konsep tahaluf dan perpaduan di kalangan masyarakat yang pelbagai.

Saya teringat suatu kata-kata seorang akademik dari Malaysia katanya di dalam membawa suasana politik kita mesti bijak, bahkan rasulullah SAW sangat bijak di dalam politik. Politik adalah untuk mendapat kuasa di dalam menjayakan penyebaran Islam. Lihat bagaimana Erdogan ketika orang tanya kenapa di pejabat kerajaan Turki masih terdapat gambar Kamal At-Tartuk sedang Kamal At-Tartuk merupakan pengkhianat Islam yang menghancurkan khilfah suatu ketika dahulu. Kata beliau, pengaruh Kamal masih ada dan kita perlukan sistem berperingkat di dalam menjaga maslahat. Ya, pemikiran yang menjaga maqasid syariah.. Keadaan semasa perlu diambil nilai demi maslahat sekarang dalam masa yang sama merancang bagi maslahat yang besar di masa hadapan. Begitu juga Islam melarang mengutuk atau cela sembahan orang kafir dan meruntuhkan rumah ibadah mereka. Kesemua ini maslahat yang terdapat di dalam maqasid syariah.

Ramai yang berlagak memahami maqasid syariah sedangkan mereka hanya tahu menyebut dharuriyat khamsah sahaja. Adakah maqasid syariah sekadar itu? Banyak lagi kaedah dan ilmu di dalam maqasid syariah yang tidak ramai memahami dan tahu.. Bagaimana pelaksanaan mengkiut maqasid syariah dengan isu semasa sekarang perlu dibincangkan...

Mungkin ada masa saya akan menulis secara asas sebagaimana penulisan fiqhul khamsah... Namun, apa yang penting bagi mahasiswa Islam kuasai fiqhul khamsah terlebih dahulu sebagai permulaan asas.

P/S : Kelemahan penguasaan maqasid syariah menjadikan mahasiswa Islam tidak peka isu semasa dan tidak mahir mengkaji mengenai isu semasa yang berlaku. Mahasiswa Islam boleh mempelajari penguasaan ke atas isu semasa daripada BP Farkhan. Beliau seorang yang mahir dan sentiasa menganalisa isu semasa yang berlaku..

tambahan : ada yang minta dikaji fiqh tawaqqu', mungkin selepas selesai maqasid syariah saya akan tulis kerana hendak memahami fiqh tawaqqu' di antaranya mesti memahami maqasid syariah.. doa-doakan...

No comments:

Post a Comment



Related Posts with Thumbnails