Sunday, April 4, 2010

Muktamar Sanawi PMRAM : Terima Kasih Memberikan Saya Ilmu Dan Pengalaman


Sedar atau tidak, Muktamar Sanawi PMRAM kian tiba... hanya tinggal beberapa hari sahaja bagi menempoh tarikh 10, 11 dan 12 April bagi Muktamar Sanawi PMRAM.. Bagi semakin dekat untuk melalui alam pencen akan datang.

Pengalaman saya berada di dalam PMRAM selama 2 tahun bermula pada sesi 2008 dan 2009 banyak memberikan pengalaman dan ilmu. Secara ikhlas saya kata, terlalu banyak ilmu tambahan yang dapat selain ilmu di kuliah dan tempat-tempat yang lain.

Sesi 2008, pengalaman di dalam Badan Ekonomi (BEKON) mula memberikan saya perasaan seronok terhadap kewangan bahkan ilmu memahami hukum berkaitan kewangan Islam. Kalau bukan saya diamanahkan dalam mencari kewangan dan memikirkan cara mencari dana mana mungkin saya akan sibukkan diri dengan mengkaji ilmu-ilmu berkaitan kewangan Islam secara teori atau terbuka. Mungkin benar kata-kata mereka yang mengatakan bahawa PMRAM merupakan universiti kedua bagi mahasiswa/wi melayu Malaysia selepas Universiti Al-Azhar.

Kemudian pada sesi 2009, saya juga diberikan peluang yang melibatkan kewangan namun yang berbeza salurannya adalah kebajikan... Sebagai Naib Presiden III iaitu merangkap Lajnah Kebajikan Dan Kemanusiaan. Tugas yang memang mencabar dan lebih letih. Kalo tahun lepas hanya memikirkan cari duit sahaja tapi kali ini cari duit dan bagaimana menjaga hati ahli dari sudut menerangkan dan memberikan kebajikan.. Apa pun yang ingin saya ucapkan kerana memberikan amanah ini, satu lagi ilu yang saya disibukkan dengan tugas ini iaitu ilmu berkaitan hak-hak dan takaful dalam Islam.

Ini adalah di antara ilmu-ilmu asas yang saya pelajari apabila memasuki PMRAM. Banyak lagi ilmu yang dipelajari namun berkaitan bidang yang saya ceburi sebagaimana yang saya perkatakan tadi. Mungkin saya boleh sebutkan di sini apa lagi ilmu-ilmu yang akan kita dapat apabila ceburi dalam PMRAM :

1) pengurusan
2) displin dan protokol
3) speech
4) kemahiran berfikir
5) ilmu-ilmu semasa seperti aulwiyat, muzanat dan lain-lain
6) ilmu praktikal teori

dan lain-lain lagi...

Banyak kenalan yang terpahat dalam liku-liku perjalanan PMRAM..manis suka dan duka...
Biarlah hanya mereka yang seangkatan dan pernah menyelam di dalam perjuangan PMRAM yang tahu...

Terima kasih diucapkan dan minta maaf kepada semua sepanjang berada di tampuk kepimpinan...



tambahan : sape2 berminat nak ikut saya melancong, ayuh...mungkin sepanjang tempoh pencen dan sebelum pulang ke Malaysia, saya mahu menghirup udara segar sebanyak yang munkin....

No comments:

Post a Comment



Related Posts with Thumbnails