Sunday, October 24, 2010

Perancang Bagaikan Penulis Skrip


Bagi mereka yang mahu merancang atau menceburi bidang perancang, perkara untuk menjadikan minat untuk merancang ialah anggap diri bagaikan seorang penulis skrip. Penulis skrip yang sedang membina watak, menggariskan masa dalam babak dan menetapkan suasana bagi mengahsilkan sebuah filem yang paling best.

Rancangan yang ingin dilakukan pastinya mahukan yang terbaik. Bahkan tiada perancang yang mahukan perancangannya tidak menjadi mahupun tidak mencapai hadaf. Justeru, skrip bagi seorang perancang dalam filem yang ingin dilaksanakannya ialah mesti melihat daripada beberapa aspek.

Antaranya ialah watak, babak, masa perjalanan, melodi suasana dan penghabisannya.

Watak siapan yang ingin dicipta, siapa watak utama dan apakah tindakan yang mesti dilakukan oleh watak-watak tertentu, perkara ini mesti jelas dan diperincian satu per satu. Kadang kala dalam merancang, kita tidak mampu membezakan antara watak-watak yang mesti dimainkan. Contohnya apabila membicarakan apa yang mesti dilakukan oleh watak Sazali, maka perbincangan mestilah ke atas watak Sazali bukannya Ahmad.

Lagi, dalam suatu situasi perbincangan. Ahli mesyuarat menceritakan apa yang mesti dilakukan oleh Ahmad bagi mencapai kejayaan. Maka perancangan yang baik pastinya akan mengeluarkan idea Ahmad mesti rajin, Ahmad mesti pergi kuliah, Ahmad mesti kurangkan tido dan bla..bla..bla..

Sekiranya perbincangan yang agak 'merapu', apabila ditanyakan apa yang mesti Ahmadf lakukan bagi mencapai kejayaan maka idea yang dilontarkan ialah sepatutnya mak ayah Ahmad kene bagi wang saku lebih, pihak sekolah mesti mengadakan kelas tambahan yang lebih mantap, abang Ahmad mestilah sanggup mengajarkan Ahmadf pada hari minggu dan bla.. bla.. bla..

Lihat 2 situasi yang ketara dan berbeza. Perancangan ke atas watak Ahmad mestilah dibicarakan ke atas watak Ahmad bukannya watak yang lain. Kemudian barulah beralih kepada watak-watak yang lain. Ini bagi memastikan perancangan yang dilakukan teratur dan kemas.

Selain itu, dalam perancangan mesti ada babak. Dan setiap babak ada melodinya. Maknanya ia bagi memastikan perancangan yang dilakukan tidak menjadi " copy paste " sahaja. Ramai perancang yang tidak mengambil berat akan ini. Hasilnya semua benda ingin dilaksanakan dalam satu masa, kehabisan modal.

Contoh satu unit yang ingin bergerak, maka apabila semuanya ingin dilakukan dalam satu sesi seperti roadshow, wacana, gempur, pertandingan dan sebagainya maka apabila bertukar sesi maka samada ada unit tadi tidak mempunyai perancangan kerana semua sudah dilakukan atau hanya perancangan copy paste semata-mata.

Babak dalam skrip adalah penting kerana perancangan pastinya mempunyai masa dan matlamat jangkaan yang ingin dicapai. Sebab itu perancangan yang hanya mempunyai satu babak sahaja, maka ia perancangan yangb tidak matang bahkan tiada tarikan.

Jadi babak yang paling asas ialah pengenalan dahulu kemudian diikutin dengan bagaimana menarik perhatian dan sensitivti. Selepas itu pula, membina kekuatan atau pengaruh sebelum diletupkan pada babak klimaks sesebuah perancangan bagi mencapai dan menilai hasil di akhir perancangan.

Justeru, banyak lagi perkara yang mesti diperhatikan. Ini sekadar asas bagi asas. Apa yang penting selalu mainkan akal dan berfikir. Jadikan seronok merancang. Anggaplah merancang bagaikan sedang menulis skrip bagi menghasilkan filem box-office.

No comments:

Post a Comment



Related Posts with Thumbnails