Friday, October 15, 2010

2 Eleman Mahasiswa Islam Sejati



Ramai yang mengaku akan dirinya mahasiswa Islam yang sejati, namun hanya indah khabar dari rupa. Laungan bangga menjadi mahasiswa Islam tidak seperti yang digezekkan di dalam Islam. Mungkin mahasiswa Islam yang mandom dan sebagainya, bukan mahasiswa Islam yang sejati.

Tertarik dengan apa yang cuba dibawa oleh SMM (Solidariti Mahasiswa Malaysia) berkenaan tahun 2010 tahun kebangkitan mahasiswa. Kita boleh lihat bagaimana skrip perjalanan dalam membuktikan bahawa tahun 2010 adalah kebangkitan bagi mahasiswa Islam. Kebangkitan dalam membuktikan kembali integriti mahasiswa yang matang dalam satu-satu isu dan hak yang perlu diperjelaskan. Lihat bagaimana 4 mahasiswa UKM yang berhadapan dengan isu ' berpolitik' dalam kampus. Lagi berkaitan isu ' bini puaka' yang dibawa oleh mereka. Bahkan isu-isu semasa yang bertentangan dengan syariat dan hak, mereka pasti tidak ketinggalan dalam mengisi barisan menyatakan pendirian yang tepat.

Itu antara skrip yang telah dijalankan di Malaysia...

Apa yang penting dalam memastikan kebangkitan mahasiswa, diri mahasiswa itu sendiri perlu ada mekanisme dalam menghasilkan impak yang digeruni iaitu dinamakan kuasa mahasiswa. Dan dalam skrip perjalan hidup ini, bagi menghasilkan watak yang bergelar mahasiswa Islam yang sejati tidak dapat tidak mesti melengkapi 2 eleman yang berkait rapat di antara satu sama lain. Ia adalah berdasarkan ke atas pemahaman ke atas " tafaqquh " atau " fiqh " itu sendiri.

Ekoran pemhaman yang kurang tepat, ramai mahasiswa yang mengerti akan hukum hakam namun terlalu kurang akan kelibatan dalam melonjakkan hukum hakam ke tempat yang sepatutnya. Seperti ramai yang tahu bahawa ' Kalimah Allah ' adalah di puncak, namun berapa ramai yang turut serta dalam meletakkan ' kalimah Allah' di tempatnya? itu yang dipersoalkan dan dikesalkan..

Justeru 2 eleman yang mesti dilengkapi ialah :

1) memahami hukum hakam dalam Islam
2) memahami akan hak dan tuntutan yang diseru oleh Islam

2 eleman yang mesti dilengkapi bagi mahasiswa Islam. Jangan hanya mengetahui itu haram, ini halal namun apabila hak dicabuli senyap membisu. Maruah dihina, membisu 1000 bahasa. Begitu juga jangan hanya bersuara lantang tanpa mengetahui apakah hukum dalam Islam. Bimbang akan yang diperjuangkan benda yang batil.

Mahasiswa Islam mesti mengetahui hukum dalam Islam biar jelas akan setiap tindakan yang dilakukan menepati syarita yang diperuntukkan.

Mahasiswa Islam mesti tahu akan hak dan tuntutan yang diseru agar hukum hakam yang dipelajari agar Islam tidak dicabuli dan dirobek.

Justeru, jatuh bangun integriti mahasiswa Islam bergantung kepada 2 eleman ini. Hilang salah satu maka jatuhla integriti mahasiswa Islam itu.


No comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails