Friday, February 12, 2010

isu umat Islam (2)





Hak Ke Atas Saudara Seislam

1) Firman Allah SWT :

Sebenarnya orang-orang Yang beriman itu adalah bersaudara, maka damaikanlah di antara dua saudara kamu (yang bertelingkah) itu; dan bertaqwalah kepada Allah supaya kamu beroleh rahmat. (Surah Al-Hujurat : 10)

2) Firman Allah SWT :

Dan orang-orang yang beriman, lelaki dan perempuan, setengahnya menjadi penolong bagi setengahnya yang lain. (Surah At-Taubah : 71)
3) Hadis Nabi SAW :

من لا يهتم بأمر المسلمين فليس منهم

" Sesiapa yang tidak mengambil peduli akan urusan kaum muslimin yang lain, maka dia bukan daripada kalingan mereka.

4) Daripada Abu Umamah bin Sahl bin Hanif, daripada ayahnya,daripada Nabi SAW, sesungguhnya Nabi SAW bersabda :

من أذل عنده مؤمن فلم ينصره وهو قادر على أن ينصره أذل الله على رؤوس الخلائق يوم القيامة

" sesiapa yang mendapati akan seorang mukmin dihina (ditindas) di sisinya, akan tetapi dia tidak membantunya sedangkan orang tersebut mampu untuk membantu mukmin tersebut, maka Allah akan membalasnya dengan menghina orang tersebut di khalayak manusia di akhirat kelak."

• Allah SWT menjelaskan di dalam firman-Nya bahawa umat Islam itu mempunyai ikatan berdasarkan akidah tauhid selain daripada iktan kekeluargaan. Bahkan ikatan ini lebih utama yang mesti dijaga.

• Justeru, semua muslim berperanan di dalam menjaga dan menjadi penolong bagi muslim yang lain di dalam membantu segala aspek perkara sehingga ditegaskan di dalam di dalam ayat yang lain bahawa umat Islam tidak boleh menjadikan orang kafir sebagai walinya atau pemimpinnya dengan meninggalkan sesama Islam yang ada, berdasarkan firman Allah SWT :

Janganlah orang-orang yang beriman mengambil orang-orang kafir menjadi teman rapat dengan meninggalkan orang-orang yang beriman. (Surah Ali Imran : 28).

• Di dalam permasalahan jihad, jelas bahawa fardhu ain bagi setiap umat Islam berjihad bagi mereka yang berada di dalam negara yang diserang, manakala fardhu kifayah bagi mereka yang berada di luar. Walau apa pun, masih dalam lingkungan kewajipan Cuma yang berbeza adakah wajib cuma atau memadai dengan sebahagian sahaja. Jelas, mempertahankan dan membela Islam adalah wajib.

• Nabi SAW memberi amaran ke atas mana-mana umat Islam yang tidak mahu mengambil cakna ke atas umat Islam yang lain. Hal ini demikian kasih sayang di antara sesama umat Islam akan jauh ekoran tidak mengetahui berita semasa apatah lagi bagaimana mahu membela dan membantu sekiranya saudaranya itu ditindas apabila berita tidak diketahui.

• Berdasarkan hadis yang terakhir, ancaman yang diberikan ke atas mereka yang mampu menghulurkanbantuan ke atas saudara seislamnya yang ditindas namun tidak menghulurkan bantuan, maka akan mendapat penghinaan di akhirat kelak. Justeru, apa-apa sekali pun umat Islam wajib membantu saudara seislamnya berdasarkan kemampuan yang ada. Paling tidak, mengambil peduli akan keadaan saudaranya tersebut.

No comments:

Post a Comment



Related Posts with Thumbnails