Thursday, September 10, 2009

cara galakan untuk banyak membaca Al-Quran





salam kawan, sahabat n teman..

saya terfikir, mengapa kita kadang2 x sempat membaca al-quran dengan banyak? kadang2 hanya beberapa muka surat sahaja. nnt time bila ramadhan barulah abes. alhamdulillah mujur abes. dan alhamdulillah dalam solat diwajibkan baca al-quran iaitu surah al-fatihah, kalo x, x tau la dalam sehari kita ada baca atau tidak.huhuh....

berbanding dengan blog, akhbar, novel, dan bahan bacaan yang lain mungkin kita lebih meluangkan masa untuk perkara tersebut. xder la nak kata salah selagi mana perkara tersebut mendatangkan manfaat, akan tetapi mengapa x juga diluangkan membaca al-quran dan mentadabbur al-quran sama seperti dengan yang lain? maksudnya ada masa yang banyak untuk dengan al-quran.

fahamilah, untuk berdampingan dengan al-quran ade 3 peringkat :
1- membaca, mempelajari tajwid, melihat dan pegang
2- mentadabbur, mengkaji, mempelajari ilmu2 al-quran
3- menjalankan hukum - hukum al-quran

sudah semestinya kesemua peringkat ni kita kene laksanakan. tidak ada pilihan. namun sekiranya peringkat pertama pun x mampu nak lakukan bagaimana pula nak lakukan peringkat ke-2 n ke-3???

kadang2 ade je alsan, ala yang penting kita laksanakan hukum yang terdapat dalam al-Quran. yup itu semestinya. tp kene ingt ulama dahulu pun laksanakan hukum tp ada mereka tinggalkan membaca n tadabbur al-quran??jangan lupa. ulama dahulu menjalankan 100% hukum di dalam al-quran, tp mereka x pernah kurangkan masa untuk baca al-quran..

maka, sy ada satu cara yang paling ringan (jika kawan2 mampu wat lebih lagi bagus). dan saya beranggapan seseorang paling minima mesti abeskan setengah juzuk iaitu 10 muka. kalo yang betol2 ada keuzuran je x mampu nak wat, kalo xder, memang tiada alasan.

bagaimana??

caranya setiap selesai solat baca 2 muka surat. 5 kali solat insyaallah abes 10 muka. dan saya rasa selesai solat semua tidak akan terus berkejar ke tempat lain kan??sekurang2nya akan duduk sebentar. dan satu muka x amek masa yang lama. sekitar 2 atau 3 minit.so x kan nak peruntukkan 6 minit untuk membaca 2 muka surat selepas solat lagi x mampu?? muhasabah bersama...

lazimilah bacaan Al-Quran. try dahulu kaedah ini, kalo x mampu jugak, bgtau, kita cuba cari kaedah bagaiman untuk menghidupkan suasana pembacaan Al-Quran..

1 comment:

  1. salam ukhwah...
    semoga Allah merahmati atas ilmu saudara..
    satu cadangan lagi agar rajin membaca quran, sentiasa jadikan mushaf tafsir itu ada di cc, supaya untuk setipa masa juga, kita tidak sia-siakan...

    hanya cadangan insan jahil..

    wallahu'alam...

    ReplyDelete



Related Posts with Thumbnails