Tuesday, May 12, 2009

salam pembukaan


salam manis tanpa gula..(kalau madu mungkin manis sangat)

kepada:


sahabat-sahabat dan teman-teman yang dirahmati,


perkenalan suatu kemanisan dalam erti sebuah kehidupan. tidak ada makhluk yang bernama manusia yang lari daripada sebuah perkenalan. mana tidaknya, mana mungkin permulaan sesuatu itu dipisahkan dengan perkenalan sehingga antara perbuatan yang baik di dalam islam memberi salam bukan terhenti di sekitar orang yang dikenali sahaja...jangan lupa nilai paling berharga bagi sebuah perkenalan ialah sahabat. nilai yang paling berharga dalam persahabatan ialah sebuah kepercayaan.


penulisan juga suatu khazanah yang berharga yang dianugerahkan. menjadi turun temurun manusia akan menulis dan terus menulis bahkan ikut logika juga manusia pasti tidak akan putus menulis. kalau dahulu laut di Iraq dibirui dengan penulisan-penulisan kitab yang bilangannya hampor ke tahap infiniti, mungkin di kala ini, 7 lautan juga akan membiru kerana hasil nukilan yang dipanggil penulisan.


masa itu emas. sesetengah memanggil masa itu bagaikan pedang. kalau kita x kesempatan mengambil peluang kita akan dicincang. menggerunkan. mungkin sudah tidak sinonim dengan sekarang (dengan nada tidaklah menafikan pepatah ini), mungkin di alaf membangun kefahaman islam di masyarakat awam, masa itu adalah emas lebih sinonim (dalam kepala, ikutla mana2 pun). bukan kerana emas sesuatu yang berharga, cukup masa keluarkan zakat. kalau tidak keluarkannya, kene azab. (hah,) begitulah masa, bagaikan emas, kene guna dengan baik2 agar x membazir, sampai masa kene korbankan masa, (biasalah kita hidup bukan untuk seorang diri). jika pentingkan diri, so pandai2 lah jawab di medan perhimpunan agung kelak.


insafi diri, mengejar kesyumulan islam...

abezuh

1 comment:

  1. salam...tahniah anda sdh bblog:)
    update sokmo neh

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails