Tuesday, May 12, 2009

ayuh ..! imtiazkan exam kita..



tertarik menulis dengan exam bersempena jugak dengan exam yang kita sedang tempuhi ini. exam (bagi diri ini) di universiti agung Al-Azhar paling psycho...mana tidaknya, kalau ditanya tentang exam, rata-rata mentarget asal lulus sudah. manqulain (lulus dengan membawa 2 subjek ke tahun hadapan) pun dah ok. berbanding dengan universiti2 yang lain di malaysia atau luar. mereka semua ada satu target yang jelas. ditanya mengenai exam, kata mereka dengan jelas : MESTI DAPAT IMTIYAZ atau barangkali 3.6 POINTER KE ATAS.

mana tidaknya exam yang ditawarkan di universiti agung Al-Azhar merupakan satu cagaran ke atas umur kita. seolah-olah : KAMU STUDY DI AZHAR KAMU SEDANG MEMPERTARUHKAN (bukan judi ni, jgn salah anggap :P) UMUR. kalau lulus kamu study di tahun seterusnya, kamu gagal walaupun 3 subjek, maka stay dulu setahun lagi. kalau gagal tahun itu mesti ulang sedangkan umur terus meninggal tuan empunya diri, 365 hari yang lepas tetap pergi tanpa menoleh walaupun.

namun, adakah sesuai dengan alasan yang EXAM paling payah di dunia ni (kajian masing2) menyebabkan kita hilang suatu target? menjadi psycho sehinggal tidak berani membuat suatu sasaran bagi anak panah kejayaan?

suatu perancangan bukan tidak bersyukur dengan nikmat yang ada

memasakkan niat dan menggembleng perancangan untuk mendapatkan result yang tinggi bukan bermaksud kita tidak memadai dengan nikmat yang ada. ia merupakan suatu perancangan yang membawa ke usaha kita lebih tinggi bahkan menyusun time table yang terancang. 2 perkara berbeza yang tidak boleh kita samakan dan pasti tidak akan sama selamanya. rancang dan terima keputusan. usaha untuk menerima suatu result dan bersyukur dengan segala hasil result.

kadang2 mungkin terlampau takut (nak kata tawadhuk tidak jugak), sifat menyerah bulat2 tanpa usaha yang terancang menjadi suatu tradisi. tak kene jugak. terlalu yakin sehingga alpa sesaat dengan kuasa tuhan, tidak kene jugak. mantain dan balance kan. itu yang bagus. bukankah Allah menyukai amalan seseorang yang dilakukan dengan bersungguh2? bukankah kisah hijrah nabi s.a.w mempamerkan kepada umatnya suatu perancangan yang disertakan tawakal kepada Allah ?

ayuh ubah mentaliti kepada yang lebih jelas. IMTIYAZKAN IMTIHAN (ameen..)


kisah 2 pemuda mengenai rezeki

kisah yang menarik. suatu pengajaran yang cukup memberangsangkan jutaan sel2 otak. 2 pemuda yang membicarakan mengenai rezeki tuhan. adakah rezeki itu dicari atau rezeki itu datang sendiri?
pemuda A : rezeki itu mesti dicari. bukankah tuhan telah menganugerahkan kita akan usaha?.
pemuda B (penuh rileks dan tenang) : eh,rezeki ni kan kerja tuhan. rezeki ni yang akan datang kat kita.

2 mindset yang cukup jelas dan x sama. maka keluarlah pemuda A mencari rezeki manakala pemuda B duduk di rumah. (dipendek lagi diringkaskan cerita) maka sampai waktu pemuda A membawa suatu hasil usahanya iaitu rezeki, apple (sebagai contoh, kalo nak buat nasik ayam pun ok). seberadanya di rumah ditunjukkan kepada pemuda B.

pemuda A : kan dah bilang, rezeki kita kene usaha. (sambil menunjukkan apple tadi.)
tetiba (sudah takdir) pemuda A tersadung lantai yang sedikit meninggi di hadapan. terjatuh apple tadi di hadapan pemuda B.

lantas diambil dan dimamah(sempat baca bismillah). sambil tersenyum pemuda B berkata : nampak, rezeki 2 kan yang akan datang sendiri.



berjaya pun ujian / gagal pun ujian

jangan cepat frust shingga menghukum yang bukan2. gagal bukan bermaksud balasan buruk semata2. berjaya juga bukan nikmat semata2. kedua2 nya ujian lagi. untuk lihat jiwa kita bagaimana? putus asa, riak, buruk sangka pada takdir tuhan,merasa hebat?inilah ujian disebalik ujian yang kita kecapi.

jangan lupa ada hadis nabi s.a.w yang mengkhabarkan 2 nikmat yang dimiliki manusia tetapi manusia itu sendiri banyak yang terpedaya dengannya iaitu nikmat sihat dan nikmat waktu lapang.

mengaji agama bukan hanya terhenti di penghujung natijah sesuatu ujian tetapi penghuju yang lebih jauh. di mana? jauh.....jauh sangat2....nun di sana. penghujung amalan. so, no komen banyak (coz penulis pun masih study, x nak cakap byk nnt kantoi :p) sama2 kita muhasabah.

"ampunkan dosa kami ya Allah.."

berdoalah - TUHAN MAHA PENYAYANG

teman2, berdoalah. kita ni kerdil je. gunung besar lagi. harimau ganas lagi. lebihnya kita ni akal. maka dengan akal kita menjadi mukallaf. tp TUHAN MAHA MENGETAHUI. disebalik seba lengkap kelemahan manusia bukan untuk merendahkan manusia, tp untuk biar manusia ingt wat sesuatu kene ingt TUHAN sebab kita lemah. kalau gagah tahap maksimum kang nnt lupa kat TUHAN. firaun akibat mempunyai kuasa yang luas dan tidak pernah sakit, lupa pada tuhan. qarun yang hanya kunci peti besinya dibawa oleh 70 ekor unta (baru kunci peti besi, belom duit2 lagi) pun alpa dan lena dengan kemewahan tanpa mengingati TUHAN. kelemahan bukan untuk menghina tapi kasih dan peringatan.

berdoalah dan terus berdoa dengan penuh pengharapan. jangan cepat mengatakan doa kita x makbul. ish..jangan buruk sangka. maybe untuk muhasabah diri its ok. memang doa akan terhijab dengan dosa n maksiat kita. tp cuba pk berapa banyak nikmat yg ada pada kita yang berskimkan pinjaman smentara yg sedang kita kecapi ini. berdolah TUHAN MAHA PENYAYANG dan PEMURAH.

suka ingat, 3 bentuk TUHAN memakbulkan doa hamba-NYA, cuma kita x sedar. sengaja nak bgtau sebab biar kita banyak berterima kasih kepada TUHAN atas penerimaan doa kita kerana ramai yang tak sedar hasilnya putus asa dan buruk sangka (nauzubillah..): 3 bentuk pemakbulan tersebut :-
1) kita minta sesuatu, dimakbulkan sebagaimana yang kita minta itu
2) kita minta sesuatu, digantikan dengan kebaikan yang lain malah lebih lagi. (ni yang kita x sedar)
3) kita minta sesuatu kebaikan, digantikan dengan tolak bala (ni lagi ramai x sedar). kebanyakkan manusia minta kebaikan itu dan ini. nak ke kita kaya dalam masa yang sama kita lumpuh? nak ke kita berjaya dalam masa yang sama kita akan dirompak sehingga papa? maka, bala2 yang kita x tau ni lah TUHAN jaga diri kita. banyakkan bertahmid pada TUHAN.

akhirnya

sama2 kita pimpin tangan menuju ke puncak imtiyaz. saling bantu untuk memanipulasikan usaha yang kita ada. pasak keazaman yang kental untuk mendapatkan kejayaan yang kita mahu gunakan untuk membantu ISLAM.


No comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails