Monday, May 17, 2010

Kuasai Penyebaran Maklumat Sebagai Medium Berdakwah


Sejak kebelakangan ini, saya sempat berbincang dan berborak2 dengan BP Faizuddin yang merupakan Ketua baru bagi Badan Penerangan Dan Penerbitan PMRAM berkenaan blog. Rupanya di kalangan mahasiswa/wi kita ramai yang mempunyai blog, dan facebook. Ini satu perkembangan yang baik. Cuma sempat saya bertanya kepada beliau apa pandangan beliau mberkenaan dengan tahap penyampaian maklumat kalangan mahasiswa Islam Azhari terutamanya.

Banyak blogger kita yang menyampaikan uslub dan method dakwah yang berbeza bagi mengimbangi tarikan para pembaca dan mengikut kemampuan yang ada. Namun beberapa perkara yang saya rasakan kita perlu besarkan lagi kotak pemikiran kita selayaknya dengan status MAHASISWA ISLAM AZHARI.

Sedar atau tidak status tersebut merupakan satu anugerah yang menghasilkan masyarakat pandang tinggi apabila kita pulang kelak, namun penyampaian kita dalam uslub dakwah adakah sekadar tahap tazkirah subuh. - maaf jikalau istilah ini agak kurang best - namun apa yang saya mahu lontarkan cadangan kepada para blogger MAHASISWA ISLAM AZHARI sekalian, bahawa kita mesti berlatih dalam menaik tarafkan uslub dengan membentangkan kajian dan analisa terutama yang isu-isu semasa. tidak kiralah isu-isu semasa berbentuk keadaan sekeliling kita, politik dan sebagainya.

Agak kurang dan muram saya kira di antara para blogger kita yang membicarakan isu-isu yang berkaitan hak dan maruah yang melibatkan kita di sini.

Ya, saya kira ramai yang setuju.

Tapi usah disalah faham bahawa, penyampai uslub dakwah yang berbentuk lain jangan ditinggalkan cuma selaras dan seimbangkan agar kita dilatih menaikkan taraf berdasarkan status kita iaitu MAHASISWA ISLAM AZHARI....

P/s : Facebook BP AZLAN kene heck..sian..sian... :p ohye, saya kini sudah ada facebook..selamat berkenalan di alam maya yang baru :p :-

http://www.facebook.com/home.php?#!/profile.php?id=100001091872894&ref=profile

No comments:

Post a Comment



Related Posts with Thumbnails