Thursday, February 11, 2010

Niat Itu Penentu



Majlis Road Show Syaqah PMRAM baru2 ini di Rumah Kedah Hayyu Sabik mendapat perhatian ramai daripada pihak luar ekoran suatu muhasabah yang dilontarkan. Banyak pihak yang bertanyakan kepada saya mengenai situasi tersebut. Bagaimana keadaan malam itu? Dengar kata hangat? Inilah persoalan2 yang dilontarkan. Mungkin sebagai satu jawapan untuk pertanyaan yang diajukan, saya akan nyatakan atas dasar peribadi dan saya berharap semua pihak tidak mengambil situasi pada malam itu sebagai peluang untuk menyalahkan mana-mana pihak.

Secara peribadi, saya langsung tidak terasa bahkan saya suka cara yang sedemikian, kerana hal ini seolah-olah luahan ikhlas daripada seorang ahli kepada pimpinannya atas tanggungjawab bersama. Mungkin ini jenis saya, iaitu lebih baik berterus terang dalam keadaan yang sopan atau diam sahaja. Saya merasakan Road Show yang dijalankan sebagai medan bagi PMRAM mendekatkan diri bersama ahli terutama bagi mereka yang jarang turun ke pogram-pogram yang dianjurkan...

Apa2 pun, kita selaku mahasiswa Islam yang mempelajari ilmu agama di medan keluaran ulama2 dunia, beberapa adab dan etika perlu dijaga :

1- Perbetulkan niat kerana Allah SWT semata2 dan bukan untuk menjatuhkan maruah orang.
2- Nasihat yang membina.
3- Jaga lafaz dan istilah supaya tidak menzahirkan secara terang agar tidak menyinggung perasaan. Gunakan istilah dan lafaz yang tidak membuatkan pihak lain terasa tersinggung.

Niat itu penentu:

1) Riwayat Saidina Umar RA, Nabi SAW bersaba : sesungguhnya amalan itu berdasarkan niat. maka barangsiapa yang berniat hijrah kerana Allah dan rasul maka hijrahnya adalah kerana Allah dan rasul. justuru, barangsiapa yang berniat hijrah kerana mahupun kesenangan dunia atau kerana wanita yang ingin diketahuinya maka hijrahnya berdasarkan apa yang diniatkannya.

2) Seorang sahabat bertanya kepada rasulullah SAW berkenaan seorang lelaki yang berperang dijalan Allah adakah ia dikira fi sabilillah? llau jawab baginda SAW : orang berjuang yang dikira fi sabilillah adalah dikira apabila ia keluar berperang dengan niat semata-mata kerana Allah SWT, bukan kerana riak mahupun menunjukkan keperwiraannya.


3) Dalam satu hadis nabi SAW yang lain, Nabi SAW menerangkan bahawa seseorang yang keluar bagi mendapatkan rezeki untuk ahli keluarganya maka dikira fi sabilillah, begitu juga yang keluar bagi mendapatkan rezeki untuk kedua orang tuanya dan bagi rezeki dirinya daripada ia meminta-minta, maka dikira sebagai fi sabilillah. akan tetapi sekiranya keluar untuk bermegah-megah maka ia tidak dikira sebagai fi sabilillah.


Justeru, pesanan saya dalam apa jua yang kita lakukan, jaga adab dan etika serta paling penting jagalah niat...

Sabda Nabi SAW juga : niat seorang mukmin itu lebih baik daripada amalannya...

No comments:

Post a Comment



Related Posts with Thumbnails