Saturday, February 27, 2010

Cakna Isu Kemanusiaan Bersama

Pada 27 Feb, Sabtu, saya bersama Ketua Unit Kemanusiaan, Saudara Fakhrul Ariff (nama manja Ateh), sempat mengadakan satu lawatan ke kediamana bagi mahasiswa minang, Indonesia, di bawah kelolaan KMM (Kesatuan Mahsiswa Minang), yang merupakan salah satu cawangan di bawah PPMI.

Kediaman tersebut terletak di Bandar Hisyam Umar, Tajammuk Awal. Apa yang menarik tentang kawasan tersebut, landskap seakan-akan landskap Dumyat Jadid. Lawa dan tenang seakan-akan menghirup udara Malaysia.

Apa yang lebih mengejutkan dan x tersangka-sangka, mereka memiliki sebuah bangunan 3 tingkat kepunyaan sendiri. Apabila ditanya, mereka mendapat sumbangan sebanyak USD 300 daripada pelbagai pihak terutama daripada Menteri di kepulauan Indonesia. Teringat akan Misi Syaqah PMRAM, bila la agaknya PMRAM akan memiliki pejabat sendiri..huhuhu...

Di dalam lawatan tersebut kami disambut oleh Ketua KMM, Saudara Lingga Fachri, Saudara Alnof, Saudara Irwan Din dan Saudara Syukron. Kami bersama-sama sempat berbincang mengenai isu gempa bumi yang melanda Padang, Indonesia pada tahun yang lalu. Selain itu beberapa isu kemanusiaan turut dibincangkan. Dan kami turut menerangkan fungsi dan gerak kerja Unit Kemanusiaan dan meminta agar pihak Mahasiswa Indonesia membantu menjayakan misi ini. Di samping itu, sedikit sumbangan turut diberikan bagi meringankan beban mangsa yang terlibat dalam musibah gempa bumi tersebut.

Semoga usaha Unit Kemanusiaan ini dipermudahkan dan berjaya menyalurkan maklumat kepada mahasiswa/wi Timur Tengah khususnya dan seluruh manusia amnya...





No comments:

Post a Comment



Related Posts with Thumbnails