Friday, October 1, 2010

Nilai Optimum Dalam Kerja



Antara kejayaan umat Islam dalam sesuatu perkara ialah dengan mengoptimumkan tenaga kerja mereka dengan sebaiknya. Optimum dalam kerja adalah galakan serta tuntutan yang jelas terdapat dalam penerangan Al-Quran dan hadis.

Lihat bagaimana Nabi SAW menyatakan bahawa Allah menyukai seseorang yang melakukan kerjanya itu dengan bersungguh iaitu optimum.

Optimum yang dimaksudkan adalah luas bahkan lebih daripada bersungguh. Ia mencangkupi perancangan yang baik, bijak strategi dan cakna kerja. Tidak memadai dengan bersungguh semata-mata, kerana tanpa yang layan kerja pasti akan terbengkalai.

Justeru, point penting yang bagaimana untuk kita lihat akan nilai optimum dalam kerja adalah 2 eleman iaitu :

- Itqan
- Ihsan


Itqan ialah kesungguhan yang dicurahkan dengan sepenuh tenaga dengan sebaiknya. Apabila menyebut itqan maka kerja yang dilaksanakan bukan hanya sekadar melepaskan batuk di tangga.

Sebelum ini saya ada nyatakan tentang tuntutan Islam ke atas umatnya dalam melaksanakan tugas dengan sebaik-baiknya. Mengerah otak, membanting tenaga serta bijak percaturan juga adalah komponen dalam melaksanakan tugas dengan sebaik-baiknya. Inilah kehendak itqan yang kita maksudkan.

Kadang-kadang kita tidak menafikan umat Islam sudah melakukan tugas. Namun adakah ia melakukan dengan sebaik-baiknya? Adakah dengan kesungguhan sepenuhnya ?

Yang menjadikan masalah ialah umat Islam masih tidak melaksanakan dengan sepenuhnya. Tidak mengambik kira nilai optimum dalam kerja. Apa yang ada dalam mindset mereka hanya apabila ditanyakan mengenai kerja, mereka hanya mahu mengatakan aku sudah lakukan. Tidak ada perancangan atau kehendak dalam mindset mereka aku mahu melakukan dengan lebih baik bahkan sebaik-baiknya.

Hasilnya, tiada perancangan yang baik, hilang fokus bahkan tidak dapat memastikan kejayaan yang dikecapi dikekalkan di masa kelak.

Dalam satu khutbah Dr Yusof Al-Qardhawi di Qatar, beliau ada mengatakan bahawa kaum arab sekarang hidup dengan mudah dan mewah. Mudah saja untuk pergi ke mana-mana tempat di dunia ini dengan kekayaan yang ada. Kereta boleh dibeli bahkan ditukar-tukar dengan sewenang-wenangnya ekoran kekayaan yang melimpah ruah. Namun Dr Yusof Al-Qardhawi mempersoalkan kepada kaum arab siapa yang mencipta kapal terbang yang mereka naiki untuk melancong seluruh dunia? Siapa yang mencipta kereta yang mereka bermegah-megah memilikinya ? Mana ciptaan kaum arab?? nothing...

Maksudnya tidak mengoptimumkan kerja dengan kemudahan kekayaan yang ada.........

Ihsan adalah eleman ke-2 dalam memastikan nilai optimumkan dalam kerjaya berjaya. Ihsan membentuk pemikiran dan mindset umat Islam untuk sentiasa melakukan kerja bahkan dengan sebaiknya.

Ia adalah mendidik umat Islam yakin dan percaya bahawa kerja yang mereka lakukan adalah bermanfaat dan memanfaat manusia, hasilnya ia adalah ibadah dan mendapat pahala dan ganjaran. Tidak kiralah kondisi yang dilaksanakan. Bahkan Allah SWT telah memesan kepada hamba-hambaNya supaya memusatkan segala kerja kepada Allah, samada dalam kondisi perkara fardhu, sunat mahupun urusan dunia yang dibolehkan.

Firman Allah SWT :

" Katakanlah wahai Muhammad, sesungguhnya ibadahku, solatku, hidupku dan matiku hanyalah untuk Allah, Tuhan sekalian alam."

Justeru, Ihsan merupakan eleman dalam yang begitu penting dalam memastikan umat Islam tidak putus asa dan hampa dalam sesuatu kerja yang dilaksanakan.

Mereka akan yakin dengan pasti bahawa mesyuarat mereka, kerja-kerja persiapan mereka, hantar makluman iklan, menjaga protokol majlis dan sebagainya yang mereka niatkan kerana Allah, ganjaran tersedia menanti bagi mereka di akhirat kelak.

Dan inilah 2 eleman yang penting iaitu itqan dan ihsan dalam memastikan nilai optimum dalam kerja kita.

No comments:

Post a Comment



Related Posts with Thumbnails