Thursday, October 21, 2010

KEJORA 2010 : "Jadilah Mahasiswa Islam yang Sempurna" - Timbalan Presiden PMRAM

KAHERAH, 17 Oktober - Ucapan perasmian yang disampaikan oleh Timbalan Presiden PMRAM, Saudara Muhamad Zuhaili Saiman ketikan merasmikan program KEJORA '10 yang bertemakan 'Ke Arah Generasi Al-Quran Yang Unik' bertempatkan di Nuzul menyeru semua mahasiswa baru ke arah mahasiswa Islam yang sebenar sebagaimana diseru oleh Islam.

Beliau menerangkan bahawa ciri mahasiswa Islam yang sebenar adalah mereka yang melengkapi 2 eleman yang utama iaitu memahami hukum hakam di dalam Islam dan memahami hak dan tuntutan yang diseru oleh Islam. Tanpa salah satu eleman ini, maka ia tidak menepati ciri mahasiswa Islam yang sebenar.

Beliau mengulas berdasarkan tafsiran ke atas kalimah 'tafaqquh' sebagaimana yang terdapat di dalam Al-Quran dan As-Sunnah.

"Apabila menyebut tafaqquh atau fiqh, bukan hanya semata-mata memahami hukum sahaja, akan tetapi ia juga meliputi akan apa yang diseru oleh Islam dalam konteks hak dan tuntutan. Bukan hanya pandai mengeluarkan hukum, namun tidak melakukan hak dan tuntutan yang dikenakan ke atas bahunya. Maka sekiranya begitu, ia tidak menepati kehendak ayat tersebut. Mereka yang memahami hukum Islam adalah mereka yang melakukan hak dan tuntutan dalam Islam. Maka itulah makna tafaqquh yang sebenar. Dan inilah ciri mahasiswa Islam yang sejati," ucapan beliau dalam majlis perasmian KEJORA '10 di Nuzul, Ismailliyah.

Beliau menyatakan begitu apabila melihat kepada beberapa mahasiswa yang terpaksa menghadapi halangan untuk pergi ke KOJERA '10. Beliau turut memuji mahasiswa yang sanggup menanggung risiko dalam bersama-sama untuk mengikuti KEJORA '10.

Bahkan beliau menegaskan bahawa PMRAM sentiasa memberikan kebajikan kepada mahasiswa tidak kira betapa besar musibah yang meimpa ke atas mahasiswa.

Ucapan perasmian tersebut disambut dengan laungan bergema " Kita PMRAM!" yang dilaungkan oleh semua mahasiswa.

Di akhir majlis perasmian, Pengarah KEJORA '10, Saudara Alhidayat memberikan cenderahati kepada perasmi sebagai tanda kenang-kenangan.

Sumber asli : pmram.org

No comments:

Post a Comment



Related Posts with Thumbnails