Sunday, March 27, 2011

Tsunami Politik Syria

syria tsunami.jpgKemelut tsunami politik di Timur Tengah sekitar negara-negara Arab semakin merebak. Selepas permulaan demontrasi anti-kerajaan bagi menggulingkan pemimpin yang bukan lagi di hati rakayat di Tunisia mencapai matlamat, begitu juga di beberapa negara Arab yang lain.

Kini kancah kuasa rakyat mula beralih ke negara Syria apabila sudah seminggu demontarsi anti-kerajaan berlaku di Daraa dan beberapa bandar besar di Syria.

Punca utama tercetusnya demontrasi ini berikutan ketidak puas hati rakyat dengan sistem pemerintahan yang sedia ada. Rakyat menuntut agar diberikan kebebasan demokrasi serta mendesak pihak kerajaan agar mengembalikan hak-hak mereka yang telah dirampas. Ekoran pemerintahan yang tidak adil dan zalim di pandangan rakyat Syria, Presiden Syria, Basyar Al-Assaad dituntut untuk berundur dari kerusi pemerintahannya, agar pemilihan Presiden baru dapat dijalankan.

Krisis pertembungan ini semakin teruk kerana ia melibatkan pertembungan antara penunjuk perasaan anti-kerajaan dengan pihak keselamatan yang bertindak dengan ganas.

Terbaru, dilaporkan seramai 25 orang awam terbunuh, termasuk seorang doktor yang mati ditembak di Masjid Omari ketika sedang memberikan bantuan.

Bahkan tindakan pihak keselamatan semakin ganas apabila melepaskan tembakan secara bertubi-tubi ke arah penunjuk perasaan dan menyerbu ke dalam Masjid Omari serta melepaskan tembakan ke arah orang awam yang sedang menghadiri upacara pengebumian di Daraa, Syria.

Penunjuk perasaan anti-kerajaan menyeru semua rakyat Syria untuk sama-sama keluar pada Hari Jumaat ini bagi memprotes pihak keselamatan. Dan himpunan demokrasi bagi Hari Jumaat ini dinamakan sebagai Dignity Jumaat.

Sumber asal : pmram.org

No comments:

Post a Comment



Related Posts with Thumbnails