Wednesday, June 30, 2010

Muzakarah Berkelompok : Mencerminkan Kefahaman Mahasiswa Islam




Teringat satu kisah yang pernah diceritakan oleh Saudara Hairul Nizam, mantan Presiden PMRAM 2006 dan 2007 mengenai kisah muzakarah berkelompok. Beliau yang ketika itu di Tanta sangat ditekankan oleh fasilitator beliau bahawa kepentingan muzakarah berkelompok sehinggakan apabila terdapat salah seorang ahli muzakarah berkelompok yang ponteng akan dianggap 'mati', kerana bagi mereka hanya 'mati' keuzuran bagi tidak mengikuti muzakarah berkelompok.

Apa yang saya fikirkan berkaitan kisah tersebut ialah, kehebatan fikrah dan pemikiran abang dan kakak lama adalah berpunca daripada muzakarah berkelompok. Penekanan ke atas mesti menghadiri muzakarah berkelompok mencerminkan kefahaman mereka dibentuk dan diasah melalui muzakarah berkelompok.

Tidak dinafikan bahawa muzakarah berkelompok bukanlah tempat bertalaqqi seperti bertalaqqi bersama syeikh, namun ia bagaikan medium memproses ilmu dan segala bentuk kefahaman yang ada agar menjadi kefahaman yang jelas dan tepat.

Perlu ketahui, bahawa menuntut ilmu sama ada bertalaqqi atau menambahkan thaqafah melalui pembacaan dan kajian adalah sebagai memperoleh bahan mentah yang bernilai. Namun untuk membentuk dan memproses bahan mentah tersebut menjadi barangan tidak dapat tidak adalah melalui ' 'kilang' muzakarah berkelompok.

Kepentingan muzakarah berkelompok dapat dilihat bagaimana permulaan Islam juga dalam mengembangkan pengaruh dan membentuk kekuatan bermula dari muzakarah berkelompok yang dilakukan oleh rasulullah SAW di dar Arqam. Bahkan ia menjadi suatu ketetapan walaupun Islam sudah berkembang dan mempunyai negara pentadbiran tersendiri, muzakarah berkelompok tidak sekali-kali dinafikan.

Isu sebelum ini bahawa krisis mahasiswa dan tribulasi di dalam menimbang maslahat dan mudharat merupakan kesan utama hasil daripada muzakarah berkelompok yang mandom dan kepontengan mahasiswa Islam dalam menghadiri muzakarah berkelompok. Rata-rata maklum akan muhasabah yang diberikan dahulu berkenaan muzakarah berkelompok, justeru inilah hasilnya. Mahasiswa Islam mengalami krisis kurang jelas kefahaman berbanding mahasiswa Islam yang dahulu.

Penekenan yang diletakkan oleh PMRAM bahawa Hari Jumaat sebagai Hari muzakarah berkelompok mesti diutamakan dan jangan sibuk mencari helah menukar kepada kativiti sampingan yang boleh dilakukan pada lain hari.

Muzakarah berkelompok sepatutnya menjadi medium di dalam kita mengasah dan mencerna segala macam ilmu yang ada bagi mencapai kefahaman yang jelas. Ya, ramai yang ada ilmu bahkan menggelarkan diri sebagai ulama, tapi sanggup 'terjun ke lubang najis dengan beralasankan mahu mencuci najis' tersebut. Hal ini jelas bahawa ilmu yang ada pada mereka masih mentah.



Sebelum ini beberapa siri telah saya kupas secara asas berkenaan beberapa fiqh yang menjadi ilmu senjata semasa, ia juga mesti dimainkan di dalam muzakarah berkelompok dan penekanan kepekaan isu semasa yang berlaku.

Kadang-kadang sedih apabila berborak dengan beberapa sahabat yang pandai dan cemerlang di dalam pengajian dan pendidikan, apabila bila dibincangkan isu semasa yang heboh diperbincangkan di Malaysia, mereka masih tidak tahu bahkan isu tersebut sudah pun 2, 3 hari yang lalu. Ya, tidak peka terhadap isu semasa menyebabkan tribulasi di dalam penimbangan maslahat berlaku.

Segala-galanya itu merupakan isi yang terdapat di dalam muzakarah berkelompok yang tidak ada di luar.

Justeru, selepas tamat peperiksaan di Mesir ini, jangan lupa sentiasa mengikuti muzakarah berkelompok dalam memproses ilmu bahan mentah yang ada pada kita selama ini. Mulakan di dalam muzakarah berkelompok dalam membincangkan dan menyelesaikan krisis mahasiswa dan tribukasi di dalam menimbang maslahat agar Mahasiswa Islam yang kita harapkan akan terlaksana.

P/S : Mahasiswa Islam jangan terlalu sibuk dengan kepada syaklu (bentuk luaran) ilmu tanpa mementingkan jauhar (intipati) ilmu yang dipelajari. Utamakan yang mesti di dalam sebarang tindakan kita.

tambahan : BP Adlan akan mengumumkan kemudian bila tarikh pembukaan kembali muzakarah berkelompok..

No comments:

Post a Comment



Related Posts with Thumbnails