Tuesday, January 26, 2010

Pameran Kitab Sedunia - anda bagaimana??




peminat2 kitab agama khususnya mesti x sabar2 menantikan Pameran Kitab Sedunia yang memang diadakan setiap tahun. pameran ini bermula 28 Jan sehingga 10 Feb.. jadi kepada mereka yang sudah merancang memborong kitab-kitab, jangan lupa simpan duit, jangan rasa rugi membeli kitab agama..insyaallah ada manfaat..

wujudkan jiwa minat membaca :

1) manusia tidak dapat tidak apabila ingin maju dan terhadapan, mesti mempunyai ilmu yang cukup dan matang. maka carilah ilmu dengan pelbagai cara samada ke kelas, membaca, mengkaji dan sebagainya..

2) renung kembali ayat Al-Quran yang pertama diturunkan pada surah Al-'Alaq yang memberi maksud : Bacalah dengan nama tuhanmu yang menciptakan...maka selagi mana bacaan itu manfaat dan untuk redha Allah SWT, teruskan ia dan ia adalah ibadah.

3) kajian dari dahulu lagi, rakyat Malaysia kurang membaca berbanding dengan rakyat Jepun. lihat sahaja perbezaan kemajuan negara kita dengan Jepun. amalkan sikap suka membaca walau di mana anda berada.

beli buku tapi x baca?? :

1) paling penting fahamkan antara buku2 yang diwat rujukan, bacaan dan dipelajari. bukan semua buku ditulis utk dibaca, begitu jugak dengan rujukan dengan pelajari. berapa banyak buku2 yang berada di pasaran yang diajarkan oleh guru2 atau di kelas2 mahupun institut pengajian? jadi buku rujukan sememangnya bukan utk bacaan harian, tp sebagai rujukan apabila timbul permasalahan dan soalan yang timbul. buku2 utk bacaan adalah untuk bacaan seharian kita bagi menambah pengetahuan semasa.apa tujuan penulis menulis buku kalo bukan utk dibaca??adakah utk sekadar pembeli menjadikan hiasan di dinding tanpa dibaca?? begitu jgak buku yang diplejari, maka mana2 tempat yang ada pengajian ilmu tersebut, maka belilah buku tersebut, kerana mudah utk pelajarinya bersama2 guru..

2) beli buku pun ada manfaat walaupun x baca. kalo baca plak, bertambah manfaat. insyaallah beli buku tidaklah membuang duit merata2 daripada beli benda2 yang pelik..

3) apabila dah bila, sekurang2 boleh baca apabila diperlukan. kalo x der, kompom dah x leh nak baca. bila nak baca kene beli jugak, maka naka x nak kene beli kitab, walaupun x baca sekarang.

4) teringat satu kata2 senior sewaktu tiba di Mesir akhir 2006. katanya gurunya berpesan : apabila sampai Mesir, biar duit habis beli kitab daripada g jalan2 saja2.. terpulang sesiapa yang mahu menerimanya..

oklah, jangan lupa sama2 kita membeli kitab.carilah benda yang manfaat mengikut kemampuan kita..jumpa di Pameran Kitab Sedunia nnt,, chaiyok...

No comments:

Post a Comment



Related Posts with Thumbnails