Sunday, August 2, 2009

jadikan MAT (Mesyuarat Agung Tahunan) sebagai medan pembentukan halatuju kepimpinan islam



teringat satu petikan daripada kata-kata Saidina Umar Al-Khattab RA ketika beliau sedang berjalan dan meninjau keadaan sebuah pasar di Madinah. kata-kata beliau ialah :


" tidak harus (patut) pada pasar kita (mempunyai orang / peniaga) melainkan oang yang memahami (selok belok hukum hakam) agama, sekiranya (orang yang berada di dalam pasar tidak memahami selok belok hukum hakam agama) nescaya ia akan memakan rriba secara suka atau enggan (terpaksa)."


sesebuah tempat pasti adanya institusi / pesatuan/ organisasi / kerajaan yang mengawal tempat tersebut. maka wajib ke atas kita untuk menegakkan hukum hakam islam yang telah diperuntukkan oleh Allah SWT ke atas setiap hamba-Nya. lihat sahaja pada seorang pemerintah, Saidina Umar RA memberi amaran dan nasihat bahawa sehinggakan sesebuah pasar pun mestilah terrdiri daripada kalangan mereka yang memahami agama apatah lagi sesebuah negara. hal ini demikian orang yang memahami akan agama mampu untuk merealisasikan etika dan panduan yang terdapat di dalam Al-Quran dan As-Sunnah.


dalam tempoh minggu pertama bagi Ogos ini, DPM (Dewan Perwakilan Mahasiswa/wi kecuali Shibin El-Kom yang akan mengadakan pada bulan september) sedang sibuk mengadakan MAT di peringkat masing-masing. sewajarnya setiap DPM mesti mengambil kesempatan yang serius bagi membincangkan hala tuju bagi organisasi mereka di sesi akan datang di dalam MAT nanti. jangan hanya masa banyak terbuang dengan muhasabah yang biasa dan soalan-soalan yang boleh ditanyakan di luar MAT. jangan menganggap mudah dan enteng dengan hanya menjadi MAT sebagai pogram memenuhi taqwim sahaja. isu-isu dan perkara yang melibatkan pembawakan mesti dibahaskan dengan serius agar manhaj tersebut berjalan dengan seiringan dengan syariat islam. MAT merupakan satu medan yang mana di dalam MAT ini mengumpul hampir keseluruhan ahli-ahlinya. justeru, kesemptan ini wajar sebenarnya menjadikan medan perbahasan usul yang berkaitan dengan manhaj pergerakan kepimpinan akan datang.
pada 1 Ogos 09 yang lepas, saya menghadiri MAT bagi DPM Dumyat. tahniah saya ucapkan kepada DPM Dumyat yang telah membahaskan usul " mesti memerangi apap-apa unsur yang membolehkan membawa kepada perpecahan". dan usul ini telah diterima sebulat suara oleh ahli-ahli yang hadir . selian itu, usul memperkasan ekonomi DPM dengan kenaikan yuran DPM juga satu usul yang bagus dan relevan untuk dibahaskan. saya amat seronok mendengar pebahasan usul tersebut kerana setiap apa yang dibincangkan mencerminkan kematangan yang ada di akal fikiran. bahkan perbahasan yang dibentangkan bukan dengan hanya omong kosong akan tetapi disertakan dengan kajian yang wujud disekeliling. DPM2 lain sewajarnya meniru cara pembawakan yang telah ditunjukkan oleh DPM Dumyat.


lagi, pada tahun ini dirasakan meriah MAT samada BKAN atau DPM memandangkan berlakunya perrtandingan dikebanyakkan tempat. hal ini merrupakan suatu kesan positif kepada perrgerakan persatuan kita di sini yang menunjukkan kita tidak ketandusan kepimpinan dan semangat mahasiswa islam yang besedia di dalam memimpin ke arah islam. namun yang penting, pemilihan yang dibuat mestilah mematuhi etika dan displin islam kerana calon yang dipilih biar lah daripada kalangan mereka yang memahami agama sebagaiman yang telah dituturkan oleh Saidina Umar RA. sekiranya salah memilih daripada mereka yang bukan memahami agama, nescaya akan berlakunya penyelewengan bahkan merosakkan fikrah ahli yang dipimpin. ini boleh dilihat pada sejarah yang telah berlaku disekeliling kita tanpa perlu saya menyebutnya. ingat, utamakan mereka yang berilmu dan memahami agama, agar ia boleh menjaga fikrah kita sebagaimana fiman Allah yang bermaksud :


" maka ketahuilah, sesungguhnya tiada tuhan melainkan Dia (iaitu Allah SWT) "


apa pun, nasihat saya kepada sahabat-sahabiat yang akan menghadiri MAT di peringkat amsing-masing agar menjadikan MAT sebagai medan yang serius di dalam membahaskan pergerakan kepimpinan pada sesi akan datang....

No comments:

Post a Comment



Related Posts with Thumbnails